fredag den 1. april 2011

Åbent kærlighedsbrev til foursquare//Battle of Location Giants

Foursquare står til at tabe The Battle of Location Giants til facebook Places, der gik i luften den 5. januar i år.


Hva’ nu 4Square?
Skal du bare give op og lave dit sidste check-in på den store sociale kirkegård, eller er der en chance for come back? Kan du huske MySpace, 4Square? Kan du huske, de forsøgte at konkurrere med facebook ved at gå efter bands, musikere og Dj’s. MySpace er på kraftig retræte, men overlever dog stadig som musikafspiller – en stakkels troubadour på den sociale landevej. Spørgsmålet til dig kære 4Square Firkant: Er der også en niche til dig? En lille én, et sted hvor du må have lov at være og blomstre og bygge dine egne jagtmarker. Og i positivt fald: Hvor? Kære 4Square: nu skal du høre, hvad der gør dig så unik:

Din styrke er facebook’s svaghed, for facebook roder netop nu rundt i en multipalet af forskellige egenskaber, og vil gerne være det hele på én gang…

• Billedbog (Verdens største samling af fulde mennesker i dårligt lys med en sløret øl i hånden)

• Karrieremarked (Hvem skal jeg tilføje som ven næste gang til mit netværk, selvom jeg aldrig har mødt ham før… Han har kun 2500 venner, jeg kommer helt sikkert til at gøre et stærkt, karrierefremmende indtryk)

• Årsbog over glemte klassekammerater (Åh-Gud-ja Dorte fra 4. Klasse, som jeg vist aldrig snakkede med.. Selvfølgelig vil jeg se billeder af din nye hund)

• Byttebørs (Denne lejlighed sælges, dette aflagte stykke tøj byttes, og er der for resten nogen, der har en trailer, jeg kan låne?)

• Spilleportal (Hvem har efterhånden ikke udført handlingen ”skjul” til Farmville eller Mafiawars?)

• Eventkalender (Slaraffenland af aktiviteter i overbud, vi klikker ”maybe attending” på og ikke gider komme til alligevel)

…og nu også… Tadaa: Locationservicen Places (wow! Nu er Maria igen i SATS og Jonas er checket ind i lydstudiet, hvor er det fantastisk at have styr på).

Forvirret? Det er du nok efterhånden ikke den eneste, der er.

En specialiseret tidsalder kræver specialiserede evner. Nutidens kræsne kunder får netop ekstra nydelse – og erfaren betjening – af at købe chokolade hos chokolatieren, blomster hos blomsterhandleren, brød hos dén-der-gode-bager, inspiration i yndlingsmagasinet…

Mindre støj – nu.

Du, foursquare, har én farve: Pink. Som i fest og farver. Afhængig af den virkelige verden. Fjernt fra konkurrencen i sofaen mellem facebook og fjernsynet. Det er dig, de sociale mediebrugere – som mig – vender sig mod, når de mangler et sted at gå hen, ved præcis at gå til dig og dermed finde rigtige, levende netværksvenner et sted i byen. I virkeligheden. Som ikke sidder hjemme og holder i hånd og facebooker foran fjernsynet til en pose Matador Mix.

Du er levende. Du kan kun én ting og det er den bedste ting i verden: At møde mennesker i virkeligheden. Der er ikke andet at lave hos dig, og det er dét vi gerne vil købe ind i.

Det er dig, der inspirerer andre til at gå ud, ved på din helt egen og egnede væg at poste venner og steder, eller med dine gode tips og råd, der popper op på skærmen, når du er tæt på, får dem til at udforske steder, de ikke har været før.

Du er valgfrihed – til hvornår jeg selv har brug for at vide, hvor mine venner er. Og du er eksklusivitet – til hvem jeg gider vide, hvor er. Du er min hemmelige guide, der ved hvor alle mine andre venner er. Og hvor de gode fester opstår, da du også giver mig overblik over antallet af mennesker – om jeg så har set deres nye hund eller skiftende forholdsstatus eller ej.

Dit netværk er lukket og stramt fokuseret på en enkelt niche. Og det skal du blive ved med, mens du venter på, at facebook-brugerne frustreres mere og mere over den tiltagende location-spam.

Jeg tror stadig på dig, foursquare.

For hvorfor skulle man sidde hjemme foran computeren og følge med i, hvor éns venner fester, når alternativet er muligheden for at deltage?

1 kommentar: