mandag den 14. september 2009

Den Moderne Havfrue

Den lille havfrue har i næsten hundrede år siddet på Langelinie og ventet på sin mand, der forførte hende og efterlod hende for aldrig igen at vende tilbage. På samme måde sidder Karen på YouTube og venter på sin udenlandske turist, der forførte hende og efterlod hende - nu med deres søn på skødet. Det er godt nok løgn, men der findes på den anden side heller ikke havfruer i virkeligheden. Alligevel valfarter turister til Danmark for at se den lille nøgne, naive sild. Og gå på jagt efter hendes søstre om natten på Nyhavn.

Der findes ingen sandheder. Men der findes indsigter. Indsigten om udenlandske mandlige turister er, at Danmark har de smukkeste blondiner. Og de er gode til at have det skægt. De er frisindede, rapkæftede, kælne og må gerne være længe ude om natten. Og skulle det gå så galt, at de går hen og bliver gravide, passer det danske samfund godt på sine danske piger.

Da H.C. Andersens historie om havfruen vandrede rundt blandt bønderne for et par århundreder siden, var den lige så troværdig, som da Orson Welles spredte panik med ”Klodernes Kamp” på radioen i 30erne og som da VisitDenmark snørrede Ekstra Bladet med Danish Mother på YouTube i sidste uge.

Forskellen er bare, at Danish Mother er reklame og ikke kunst. Kunst må gerne bryde grænser, men har svært ved det, fordi kunst skal bryde grænser og forventningerne derfor sjældent kan indfries. Reklame derimod må ikke bryde grænser, men skal holdes i stram line og helst bare være dum og tale ned til folk. Så ved vi nemlig, hvor vi har den.

Danish Mother er en intelligent indsigt om det danske frisind, der forsvinder dag for dag. Den er også på kanten til at være kunst, da den bryder et tabu om turisters syn på Danmark, der også var de første til at frigive pornoen. Kampagnen er så desværre ikke intelligent eksekveret. Faktisk er det temmelig dårlig story telling. Og det er synd. Havde den være eksekveret med hjertet på rette sted og tænkt helt igennem, ville det have været et mesterværk – og ville heller ikke være blevet afsløret så tidligt.

Historien om det danske frisind er en historie meget vigtigere end alle de andre aktuelle internationale markedsføringer af Danmark; så som at gøre grin med usikre religioner, gå i ulovlig krig og storme kirker. Den Moderne Havfrue er ikke løgn – hun skal bare formgives bedre!


(På side 95 i "We Love People - en bog om kærlighed" kan du læse om vores bud på et Alternate Reality Game - har du ikke bogen endnu kan du købe den for 149,95 hos idsu@welovepeople.dk)

1 kommentar:

  1. Nemlig!

    Synes i øvrigt Peter gjorde det skide godt i går i Deadline. Det ville da have været meget mere interessant at høre mere fra ham end fra EBs (dobbelt-)moralvogter.

    SvarSlet