fredag den 25. september 2009

Kopier os, som vi kopierer jer

Vi er tilbage i topform! Da Stenbæk og Skytte var på Courage tilbage i starten af halvfemserne, oplevede vi først Hornsleth lade sig voldsomt inspirere af vores RemRem kampagne til at skabe fourore i det offentlige rum. Ja, vi fik ligefrem skæld ud af ham, fordi han var misundelig på at reklamen kunne provokere langt bedre end kunsten. Året efter kopierede Marco Evaristti vores kampagne for kulturmagasinet blend, hvor vi havde placeret en guldfisk i en blender.

Her til morgen modtager vi så en mail fra rappens smukkeste Joker – Jesper Dahl – at nu har kunstneren Bill Bach malet et frame fra vores Jokeren musikvideo ”Gå Væk” - og sat det til salg! (vi får altså så snart svar på det evige sprøgsmål om reklame sælger). Samtidig har en eller andet skør kegle med ubehjælpelig graffiti skrevet ”We Love People” med hjerte og det hele i kæmpebogstaver foran CultureBox.

Det er frigørende at se sit produkt fra byens, gadens eller installationens perspektiv. Traditionelle medier er efterhånden blevet det rene zoo, hvor produkter opfører de samme tricks og kunstner, som altid. Det handler om at kunne se sit produkt fra en anden persons perspektiv – skabe engagement, der understreger forståelse for dermed at skabe følelsesmæssigt empati.

2 kommentarer:

  1. "...Året efter kopierede Marco Evaristti vores kampagne for kulturmagasinet blend, hvor vi havde placeret en guldfisk i en blender."

    ...og mange, mange år forinden - nærmere bestemt i 1985 - havde selveste Kim Schumacher (gud hvor jeg savner ham) også en guldfisk svømmende rundt i en blender: http://www.tveskov.com/blog/2005/04/der-tilgr-mit-site-en-del-sgninger-p.htm

    /Kent

    SvarSlet
  2. Nej hvor godt!!! Som stor Schumacher fan har jeg bestemt fået det billede fra Kim. Dagens klart fedeste indsigt! Tak.

    SvarSlet