mandag den 7. september 2009

Skal logoer forbydes?

Det er problematisk, at forholdet mellem reklame, medie og samfund så sjældent diskuteres. For eksempel understreges gennemskueligheden af jingler før og efter et reklameindslag og tydelige mærkninger med "inserat", hvis en annonce forekommer redaktionel. Men i virkeligheden personificerer borgerne sig langt mere med de produkter, som medierne og samfundet forsøger at beskytte dem imod - og medierne og samfundet kommer dermed til at fremstå som knægtere af ytringsfriheden. We Love People ved godt, at "knægtelse af ytringsfriheden" er taget af Dansk Folkeparti sammen med Dannebrog, men når nu forbrugerne gerne vil være forbrugere, kan vi så tvinge dem til at være borgere? Ultimativt burde samfundet forbyde logoer.

6 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. Lad os antage, at du har ret, så kan man jo spørge, om vi skal stimulere dét, at vi hellere vil være forbrugere end borgere. Er det en sund udvikling? At være identificeret af dét, jeg køber? Det giver unægtelig nogle mennesker en større fordel end andre på forhånd. Tænker, at dét er ganske udmærket såvel forbruger- som borgerservice at blive gjort opmærksom på, at nu kommer der et budskab, som andre har en umiddelbar økonomisk fordel af, at jeg tager til mig = det modsatte af ytringsfrihed.

    SvarSlet
  3. Neoliberalismen er også taget til sig af staten, som bruger det frie marked i en sådan grad at hverken venstre eller højre vil foretage sig noget med mindre de er sikre på at kunne sælge budskabet til mest flest mulige. Det gir ikke mening at tale om en verden uden populisme, da populismens kanaler succesfuldt vil nedkæmpe antipopulisme alene af den grund, at flertallet enten ikke gider høre på det eller er bruge tiden, der skal tid for at sætte sig ind i det. Neoliberalismen skal bekæmpes med neoliberalisme, populisme med populisme.

    SvarSlet
  4. Lad os antage, at du har ret, så kan man jo spørge, om vi skal stimulere dét, at vi hellere vil være forbrugere end borgere. Er det en sund udvikling? At være identificeret af dét, jeg køber? Det giver unægtelig nogle mennesker en større fordel end andre på forhånd. Tænker, at det er ganske udmærket såvel forbruger- som borgerservice at blive gjort opmærksom på, at nu kommer der et budskab, som andre har en umiddelbar økonomisk fordel af, at jeg tager til mig = det modsatte af ytringsfrihed

    SvarSlet
  5. tja - hvad mener i selv?

    Netop på disse sider ville det være på sin plads med en holdning til de problemstillinger I selv stiller op. Men dem kommer i måske med i bogen... den kan jeg desværre ikke læse.

    SvarSlet
  6. Thomas, send mig din adresse på claus.skytte@welovepeople.dk så sender jeg en bog til dig. Du skal ha' den!

    SvarSlet