tirsdag den 30. november 2010

Afrikansk sprængstof

Tim Vang fra MyC4, der giver mulighed for at give mikrolån til entreprenører i Afrika på samme måde som Ebay. Her mødes - ikke køber og sælger -men investor og entreprenører og laver en deal. Du låner mig en hundredemand – og jeg lover at betale den tilbage over det næste år.

Vi havde selv fornøjelsen af karismatiske Tim Vang for et par år siden, da We Love People hjalp med til at skabe et logo for MyC4, der skulle være nøglen til at løse fattigdomsproblemet i Afrika. Allerede dengang talte Tim om drømmen om, at man kunne ”spille Sims” direkte fra sin computer til at bygge byer i Afrika. Nu har han fået sin drøm på siden af en mango-youghurt fra Thiese. Og det kan ændre hele vores måde at tænke ”Giv en hånd til Afrika” på.

Tim fortæller om dengang Mads Kjær og Tim Vang mødtes i en taxa og ledte efter et fælles businessprojekt. Mads ville Afrika og Tim ville Internet. Således fandt de på MyC4, som betyder ”min plasticsprængstof”.

Tim mener at den måde vi kigger på fattigdom er det største problem med hjælp til Afrika. Det handler ikke om, hvilken procentdel vi skal give af vores BNP til udvikling i 3. Verdenslande. Det handler om at ændre hele måden at tænke fattigdom på. I dag er Afrika det sted i verden, hvor der er den største vækstmulighed. Kineserne har opdaget det. Imens går vi og overvejer om vi skal have et sponsorbarn eller ej.

Fair Trade handler traditionelt om, at en farmer i Uganda laver noget mango, som sælges til en stor lokal farmer, som går videre til en eksportør, som sælger det videre til Danmark til et mejeri, som tilsætter youghurt og sælger det som fair trade. MyC4 ændrer denne traditionelle måde at tænke på, ved at sætte en MyC4 reklame på Thiese’s mango youghurt, så du kan gå direkte fra køleskabet i Irma og investere direkte i Mango-farmeren i Uganda.

Jeg har selv investeret et par tusinde i projekter i Afrika gennem MyC4. I stedet for at give en donation er det ret sjovt en gang imellem at få en besked fra Afrika, at det mini-projekt jeg er med til at sponsorere, nu har betalt en lille del af deres gæld af mig tilbage. Og helt ærligt. Skulle det kuldsejle, er jeg bare glad for at jeg i det mindste gav entreprenøren en mulighed for at forsøge at kravle over det hegn af fattigdom, som er grunden til at det svært at bevæge sig fremad i Afrika.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar