onsdag den 10. november 2010

Digital Holisme

Et panel bestående af en flok ikke nærmere præsenterede repræsentanter for projektet Pixel Jam, der har genereret ideer til crossmediaproduktion modereret af Jakob Høgel (New Danish Screen) diskuterer hvordan vi får en Crossmediabranche i Danmark.

Pixel Jam. Crossmedia/Transmedia er indhold lavet én gang, som kan bruges ud over alle platforme og er afhængig af de forskellige platforme. Det er dét, der gør de store større. Når en spillefilm bevæger sig ud over biograflærredet og dvd-hylden og kan leges, bruges, diskuteres, danses, synges på tværs af alle medier og platforme. Få det til at hænge sammen. Så man måske en dag står og leger med en film, som man ikke engang har set.

Kan vi gøre det lige så godt som dansk film i gode gamle dage. Kan vi gøre det lige så godt som dansk dokumentarfilm og lige så godt som danske spil gør det? Hvorfor er der ikke en branche for crossmedia/transmedia i Danmark?

Første taler har tænkt et læringsredskab om Historiske Dilemmaer for de tre ældste klassetrin. Alene pitchen! ”Et læringsredskab om Historiske Dilemmaer for de tre ældste klassetrin”. Måske har vi en del af forklaringen på, hvorfor vi ikke har en crossmediabranche i Danmark, da det er en meget akademisk direkte oversættelse af ordet ”Storytelling” = ”Historiefortælling” – måske skulle vi have en mere tilbundsgående diskussion om, hvad en historie egentlig er for en ting?

Hos We Love People ta’r vi udgangspunkt i historiefortælling som værende ”Somebody wants something badly but having difficulties getting there”, som vistnok er filmbranchens beskrivelse af, hvordan man skaber et drama. Derefter kan man ikke få en idé igennem We Love People’s fine si, med mindre man kan elevatorpitche den, dvs. Forklare hele ideen med historien den tid det tager at tage elevatoren fra stuen til anden sal. Og meget gerne kortere end 15 ord. Dernæst skal ideen kunne bevæge sig konceptuelt 360 grader ud over alle medier. Hvilket kort sagt vil sige, at den skal have en række parametre, som gør den egnet til at bevæge sig ud på alle platforme fra en Badge til et Computerspil; f.eks. unik visualitet, unik lyd, unik originalitet og så selvfølgelig en folkelighed, så selv en 10 årig dreng fra Jordløse vil elske den.

Pixel Jam går ud på at man indsender nogle idéer til Cross Media og så mødes i to dage og diskuterer dem, arbejder med dem og præsenterer dem over for et panel af finansiører, der ikke er forpligtet til at finansiere idéerne. Kan man det? Er det ikke Staten, der burde skabe en Crossmedia-skole, hvor f.eks. fallerede kunstnere og fortabte designere og andre stratenrøvere i tre år konkurrerede benhårdt med hinanden mod at få virkeliggjort vinderen af Danmarks bedste Crossmedia-idé for Statens penge? Det ville da rykke! Og så skulle Danmarks innovative mennesker ikke hutle sig rundt i livet på kontanthjælp, mens de diskuterede, hvem der er mest miskendt. Vi har et kulturministerium. Lad os bruge det til noget. Kunne man ved samme lejlighed ikke også lave en skole, hvor folk lærte at præsentere deres idéer og sælge dem, så man ikke falder i søvn? Vi skal lære at sælge os selv nu. Vi har ikke tid til at vente på at X-factor generationen vokser op og stjæler scenen.

Christian Fonnesbech fra Congin fortæller om alt, hvad han har lavet gennem tiden, og det er sgu imponerende. Kunne han ikke blive kulturminister? Hans pointe er at Transmedia ikke er én, men flere brancher, der er mangel på erfar grupper og det er nødvendigt at man kan samarbejde på tværs af brancher virksomheder og offentlige organisationer. Hørt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar