onsdag den 10. november 2010

Don’t Believe the (media) Hype

Dont follow the hype. Follow the consumer. Medieanalytiker Peter Loell og sociolog Claus Andersen undersøger: Hvad er der gået galt med os mediefolks måde at forudsige fremtiden på?

I 2007 forudsagde deltagerne i New Media Days, at Freeway media vil vinde i konkurrencen over flest brugere. Det gjorde de ikke. Og hvorfor tager vi hele tiden fejl, når det kommer til at forudsige fremtidens medier. Google Wave, Ping, Joost, Google Tv og Altavista blev ikke, hvad deres fædre og mødre havde forudset. Hvorfor er vi så dårlige til at forudsige hvad der sker?

Vi er nok selv problemet. Sådan nogle som os. Os mediefolk. Vi kigger på et æg og maler fuglen, som vil komme ud af ægget. Vi er gode til at forstille os, hvad der vil ske. Engang. Men det er slet ikke sket endnu. Og det er kun os – frontløberne – der har set ægget. Lige så snart der sker noget fantastisk, giver vi det videre til de andre Os. Vi lytter og ser det samme. Vi er så enige sammen, at vi er virkelig dårlige til at forudsige hvad andre – som ikke er som os – gerne vil have. Engang.

Vi er mediealkymister, der lader os forblinde af teknologien. Vi fortæller det til folk, som ligner os. Og vi sidder alle sammen og kigger på udlandet. Og forstår at udlandet ved, hvad der sker lige om lidt. Udlandet er jo meget større end lille Danmark.

Twitter er kæmpestort, siger udlandet. Men kun 1,69% af danskerne bruger Twitter. Men det er kæmpestort i udlandet. Det er et fantastisk medie til at tage pulsen på mennesker, borgere og forbruger. Men det bli’r faktisk bare ikke brugt herhjemme. Nu kan du følge os på Twitter, siger det danske brand. Hvorfor skulle vi det? Spørger dem, der ikke ved, hvad Twitter er, og ikke har tænkt sig at bruge det, hvis de kendte det.

Det samme gælder Web-tv. Der er stadig ikke penge i Web-tv. Danmark er den absolutte bundrekord i verden, når det kommer til brug af Web-tv. Det er nok fordi vi har DR, som giver os lige præcis det, vi gerne vil ha’. Bare fordi det er stort udlandet er det ikke nødvendigvis stort herhjemme.

Derfor skal vi forstå brugerne. Det handler om brugerne. Brugerne er ikke os her til New Media Days. Brugerne er Kurt fra Thorøhuse og Røde Thomas nede i Brugsen i Hårby. We Love Brugerne. Det er ikke os, der er People. Det er brugerne der er People. Og skal vi have Peoplene til at bruge alle de nye medier, så skal vi forstå, hvad det er, de vil ha’. Det vil have noget tilbage. En konkurrence eller et godt tilbud. En bekræftelse på, at de eksisterer og bliver taget alvorligt. Et lille smil eller et spejl, hvor de kan grine af sig selv. Folkelighed! Hvis man ikke får noget for det, gider man ikke prøve de nye medier. Pointen er at vi skal kende vores brugere. Vores målgruppe. Vores medmennesker. The People. Og kunne man tilføje. Og elske dem!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar