onsdag den 10. november 2010

”APPS!”… Prosit!

Martin Ferro-Thomsen (Issuu), Jeppe Munksnæs (TV2 Net), Kåre Carlsen (3Mobil) diskuterer strategier for apps. Er det levedygtigt eller en dille på linje med landgangsbrødet? Personligt var livet tomt og stillestående før jeg downloadede min første app (Facebook), men ved helt almindelige mennesker overhovedet, hvad en ”apps” er – og hvis de vidste det, ville de så storme mod nærmeste smartphoneforhandler? En video vist kunne tyde på, at folk på Strøget ikke helt er klar over, hvad vi taler om.

Der findes 800.000 mobil-applikationer i verden dag. Lidt under hver tiende Dansker har en smartphone (de mest populære er Googles Android og Apples Iphone)og kan derfor downloade en app. Personligt ved jeg, at både min kone og datter har en smartphone, men ikke downloader apps (Min datter fordi hun er sur over, at jeg ikke gav hende en Iphone – hun har downloadet 25 spil på min.) Jeppe Munksnæs forsøger desperat at piske noget der minder om en stemning op, mens de to andre paneldeltagere kun svarer direkte på tiltale og desværre ikke særlig interessant. Bum-bum-bum.

Jeg kunne godt tænke mig at lave en Nabo-hjælp applikation i stil med den telefonliste, der fandtes dengang, jeg var spejder tilbage i halvfjerdserne. Så kunne man lynhurtigt ringe til telefonkæden, hvis man manglede en traktor til at køre ens oppakning ned til spejderhytten. Hvorfor det? Jo, der er jo f.eks. mange teenagere ude på landet, som låner fars bil og kører til fest i hallen, mod på tro og love at være hjemme kl. 23. Men så bliver man jo drukket fuld og danser og pludselig er klokken 01 og der findes hverken taxaer eller busser i miles omkreds.

Hvad gør den gode teenager så? Kører hjem ad landevejen i fars bil. Og dræber eller bli’r dræbt. Kunne det ikke være flot, hvis man kunne melde sig til en liste, hvor man kunne råbe efter hjælp, hvis man sad stangstiv og ikke kunne komme hjem. En samme nabo-hjælp man kunne påkalde sig, hvis man var løbet tør for benzin eller ens kælder var fuld af vand eller barnet bløder og der er 25 minutter til næste ambulance. Hvorfor er det offentlige ikke på apps endnu? Var det nok for det offentlige at komme på nettet?

Men hvad er det, der sælger af apps? Er der en trend? Ja, det meste er spil. Leissuregames. Bare spørg min datter. Hun har kun downloadet spil på min Iphone. De dage er nok talte, hvor man kan opfinde Angry birds og leve af det resten af livet. Der bliver lavet 50 af dem om dagen. Man skal kigge på, hvornår de enkelte platforme peaker. Og være heldige naturligvis.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar